Ogólnopolskie
Spotkanie "Forum Współpracy Chrześcijan"
[Słowo
i Życie nr 7-8/91]
W
dniu 18 maja 1991 r., z inicjatywy członków grupy
założycielskiej, odbyto się w siedzibie Zboru zielonoświątkowego
Warszawa-Śródmieście Ogólnopolskie Spotkanie "Forum
Współpracy Chrześcijan" z udziałem przedstawicieli
ponad 40 organizacji ewangelicznych z całego kraju.
FWCh
powstało w Warszawie, w końcu grudnia 1990 r. jako wyraz
poszukiwania możliwości współżycia i współpracy
przez chrześcijan z różnych społeczności protestanckich,
ze względu na wyzwanie i zagrożenia, które niesie życie i
świat współczesny. Głównym celem spotkania było
zaprezentowanie idei warszawskiego Forum - grupom chrześcijańskim
działającym w innych częściach naszego kraju.
Część
wstępną spotkania prowadzili Ludmiła i Kazimierz Sosulscy (wspólne
pieśni-refreny oraz modlitwa). Następnie uczestnicy przedstawili
się sobie nawzajem. Po tej prezentacji główny referat
wygłosił prezb. Edward Czajko, pastor miejscowego zboru. Temat
referatu brzmiał: "Zadania chrześcijan w chwili społecznych i
politycznych przełomów".
Prezb.
Czajko przypomniał o zmianach, które nastąpiły w ostatnim
czasie w Polsce i całym tzw. "bloku wschodnim": (1) Ludzie
odrzucili system zniewolenia wraz z kolektywnym pojmowaniem praw
człowieka. Upomnieli się o rzeczywiste prawa jednostki. Dalej: (2)
zakwestionowali system realnego socjalizmu, gdyż nie zdał on
egzaminu w życiu ekonomicznym. Ustalony system nakazowo-rozdzielczy
doprowadził obywateli do ubóstwa i zniszczył środowisko
naturalne. Wreszcie (3) odrzucony został także komunistyczny
monopol władzy.
Następnie
- cytując główne tezy wykładu dr Miroslava Volfa, profesora
teologii działającego w Istytucie Biblijno-Teologicznym w Osijeku
(Jugosławia) [Pełny tekst wykładu dr M.Volfa został opublikowany
w miesięczniku "Słowo i Życie", w numerze 5-6 z 1991 r.]
- E.Czajko zwrócił uwagę na zagrożenia, przed którymi
stoją chrześcijanie oraz na zadania stojące przed nimi.
Dr
M. Volf uważa, iż "demon komunizmu" został wypędzony z
krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jednak obecnie na
podstawie Słowa Jezusa (Mt 12,43-45) - stoimy wobec groźby
pojawienia się nowych "demonów", które są
gorsze od poprzedniego. Czyhają one, by zająć opuszczone przez
niego miejsce. Według dr. Volfa są nimi: "demon bezlitosnego
ekonomizmu", "demon nacjonalistycznego totalitaryzmu",
"demon politycznego klerykalizmu". Chrześcijanie powinni
nie tylko zachować ostrożność przed nimi, lecz nade wszystko -
podjąć różnorodne, konkretne działania. W przypadku
pierwszego - okazywać troskę i pomoc wobec ubożejących i
bezrobotnych; w przypadku drugiego - ożywieni duchem słusznie
pojmowanej demokracji - powinni podejmować wszelkie starania, by
państwo było dobrem wspólnym dla wszystkich obywateli - bez
względu na ich rasę, narodowość, religię i pochodzenie, l w
przypadku trzeciego - dążyć do tego, by Kościół lub
religia dominujące w państwie - nie wytwarzały układu
powodującego to, iż członkowie innych Kościołów lub
religii czuli się obco, jak obywatele drugiej klasy, z tego powodu,
że nie są członkami Kościoła dążącego do sprawowania rządów.
We
wszystkich krajach postkomunistycznych występują te zagrożenia, a
nowe "demony" czekają na moment wejścia. Jaka jest
sytuacja w naszym kraju – wiemy dobrze!
E.
Czajko wspomniał również o możliwości pojawienia się
"czwartego demona" w naszym kraju. Określił go mianem
"fałszywego mesjasza", który miałby przynieść
narodowi sprawiedliwość, dostatek ekonomiczny i bezpieczeństwo.
Wspomniał, iż ubiegłoroczne wybory prezydenckie uświadomiły
wyraźnie, jak realna jest możliwość tego zagrożenia. Ostrzegł
przed "mesjaszem", który nagle pojawia się... z
peruwińskiej dżungli.
Na
koniec zacytował również fragment ostatniej encykliki Jana
Pawła II - odnosząc go do niebezpieczeństwa "politycznego
klerykalizmu": "W niektórych krajach pojawiają się
nowe formy fundamentalizmu religijnego, który w sposób
zaowalowany, czy nawet otwarcie, uniemożliwia mniejszościom
wyznaniowym pełne korzystanie z przysługujących im praw
obywatelskich czy religijnych". E. Czajko zwrócił przy
tym uwagę na fakt, iż wypowiedź papieża o "Fundamentalizmie
religijnym" jednoznacznie skierowana jest przeciw zagrożeniu,
jakim jest "polityczny klerykalizm". Konkludując
powiedział, iż w tym punkcie my wszyscy - i chrześcijanie
ewangeliczni - możemy się podpisać.
Po
przerwie pastor Andrzej Bajeński, pełniący funkcję
przewodniczącego FWCh, dokonał prezentacji idei tworzenia Forum
Współpracy Chrześcijan w Warszawie i ewentualnie innych
ośrodków. Jego wystąpienie obejmowało 5 pytań:
-
"Gdzie jesteś?" - słowo skierowane do Adama. Wiążą się z nim
sprawy naszego życia, tu i teraz, a tym miejscu i czasie - z naszą
aktualną sytuacją.
-
"Co masz w ręku?" - pytanie Boga do
Mojżesza. Chodzi o Słowo Boże, które do nas dotarło, którym żyjemy i
które zwiastujemy oraz o wszelką aktywność misyjno-ewangelizacyjną.
-
"Co tu robisz?" - to pytanie do Eliasza.
Mamy do czynienia z nową sytuacją, nowymi rzeczami i możliwościami.
Wypowiadając myśli o mocy Ducha Św. zauważył, iż nie powinniśmy
wyobrażać jej sobie jako "dynamitu" (efekt eksplozji, wybuchu!) lecz
bardziej jako "dynama", a więc tego, co powoduje stałe poruszenie,
ciągły przejaw siły!
-
„Co widzisz?" - pytał Bóg Amosa, Ezechiela
i Zachariasza. Mówca wspomniał tu o zagrożeniach i możliwościach, o
niebezpieczeństwie tradycjonalizmu w odnowionych społecznościach, o
niebezpieczeństwie poświęcenia na rzecz biznesu - sprawy zwiastowania
Słowa i świadectwa, o grożącym egocentryzmie kościelnym oraz
zachłystywaniu się nowymi formami aktywności bezkrytycznie
przyjmowanymi z Zachodu. Po stronie pozytywnej - wymienił możliwość i
konieczność tworzenia nowych form współdziałania i rozwijanie
braterskich kontaktów, zwłaszcza wśród chrześcijańskich przywódców.
-
"Czy te kości mogą ożyć?" - zapytał Bóg
proroka Ezechiela; w odpowiedzi usłyszał: "Panie, Ty wiesz!". W tym
miejscu mówca zwrócił się z apelem o podjęcie działań na rzecz
budowania płaszczyzn porozumiewania między chrześcijanami, tworzenia
wspólnych komisji, budowania atmosfery, które by wspomagały współżycie
i współdziałanie wszystkich dzieci Bożych. Skomentował także, pokrótce,
słowa Pisma zawarte we fragmencie Flp 2,1.
Na
zakończenie postawił zebranym dwa pytania:
- Jeśli jest potrzeba i wola współpracy między wierzącymi - to
jak ma ona wyglądać?
- Jeśli temu nie może służyć nasze Forum - to jak inaczej tę
sprawę poprowadzić?
Po
tych dwóch wystąpieniach, w dyskusji zabrało głos kilku
uczestników.
A.
Melcer (Fudacja "Rodzina", Warszawa) mówił na temat
wolności i postulował, żeby nie nadawać Forum cech organizacji
politycznej; powinna zachować swój nieformalny charakter.
R.Krawczyk
(Chrześcijańskie Stow. Muzyków, Warszawa) przedstawił ideę
"Marszów dla Jezusa" odbywających się w krajach
zachodnich. W związku z projektem zorganizowania tych marszów
we wszystkich stolicach europejskich w 1992 r., apelował o podjęcie
inicjatywy zorganizowania takiego marszu w Warszawie. Przed
zakończeniem obrad ukonstytuowała się grupa organizacyjna marszu.
M.
Bliźniak (Chrześcijańska Misja Społeczna "Sukkot",
Łódź) wypowiedział się pozytywnie o idei utworzenia Forum
i wyraził swą radość z tego powodu.
T.
Zieliński (Fundacja "Areopag", Katowice) powiedział, iż
jego zdaniem Forum ma właściwą formę organizacyjną, gdy nie
prowadzi do ekskluzywizmu; 2) uznał, iż chrześcijanie powinni
bardziej angażować się w sprawy społeczne i zabierać publicznie
głos w sprawach dotyczących ogółu obywateli. Za bardzo
pozytywny uznał fakt, iż Synod Kościoła ewangelicko-reformowanego
oficjalnie wypowiedział się w dyskusji na temat aborcji. Głos
Synodu, dzięki publikacji w "Gazecie Wyborczej" - w tym
miejscu wyrazy wdzięczności i uznania dla obecnego na naszym
spotkaniu red. Jana Turnau - zwrócił powszechną uwagę
społeczeństwa i był cytowany przez posłów i senatorów;
3) wyraził przekonanie, by - idąc śladem Kościoła reformowanego
- Forum częściej zabierało glos na temat problemów
politycznych w naszym kraju: chodzi zwłaszcza o chrześcijańskie
stanowisko na temat ustroju politycznego naszego państwa, by będąc
z ducha chrześcijańskie, było neutralne światopoglądowo. Zwrócił
przy tym uwagę na istniejące zagrożenia, iż Polska może stać
się państwem o światopoglądzie katolickim. Wspomniał przy tym,
iż na szczęście są środowiska katolickie, które są
przeciwne tej idei.
Red.
Jan Turnau (katolik, ekumenista, "Więź" i "Gazeta
Wyborcza") zabierając głos wyraził radość z tego powodu, iż
znalazł się wśród przyjaciół ("przyjaciele
moich przyjaciół są moimi przyjaciółmi").
Następnie wspomniał o pojawieniu się różnorodnych
tendencji monopolistycznych w chrześcijaństwie (np. monopol na
kościelność, monopol na Biblię, na interpretację Biblii, na
tradycję). Dalej - mówił o możliwości, jaką jest wspólne
świadectwo chrześcijan oraz potrzeba misji, apostolatu wśród
środowisk laickich lub nawet antyklerykalnych. Na koniec skierował
apel do uczestników, by uznali fakt, iż i wśród
katolików są ludzie nawróceni. Z dużą atencją
wypowiedział się o chrześcijanach, którzy należą do
społeczności wolnokościelnych, nazywając ich wybranymi i
powołanymi. Zachęcał, by środowiska te chciały przychodzić z
pomocą innym.
Po
zakończeniu dyskusji odbyły się spotkania 6 grup roboczych (misja,
teologia, wydawnictwa, kultura, muzyka, polityka - sprawy publiczne).
Oto najważniejsze wnioski z prac tych grup:
MISJA:
1) należy sporządzić kalendarz imprez misyjnych - organizowanych i
planowanych; 2) podjąć pracę nad ustalenien zasad pracy z
katolikami w sprawach misji; 3) zorganizować jedną wspólną
imprezę misyjną; 4) skoordynować działalność "ruchu
modlitewnego" – informacje przekazać Forum; 5) wymienić
informacje o prowadzonych szkoleniach, wykładach, etc; 6) podjąć
wysiłek dotarcia do mass mediów - także z ideą Forum. Lider
grupy: H. Wieja (Chrześcijańska Fundacja "Życie i Misja",
Ustroń).
TEOLOGIA
- zebrało się 7 osób; 6 z Warszawy. Postanowiono odbyć
spotkania dla pastorów warszawskich 2 IX br.
WYDAWNICTWA:
- 1) należy dołożyć wszelkich starań, by były przestrzegane
prawa wydawnicze ("copyright"); 2) pomagać sobie w
dystrybucji wydawnictw; 3) podjąć wysiłek, by korzystać z tych
samych zakładów drukarskich (sprawa obniżki kosztów
drukowanych materiałów).
KULTURA
- uczestnicy spotkali się i poznali ze sobą, oraz postanowili
prowadzić ze sobą współpracę "na linii:
Warszawa-Poznań-Gdańsk".
MUZYKA
- L.Sosulska i R.Krawczyk utworzyli zespół, który
zajmuje się organizacją "Marszu dla Jezusa" w Warszawie;
2) będą zajmować się publikacją wydawnictw muzycznych.
POLITYKA:
była to najliczniejsza grupa, skupiała ponad 20 osób.
Najważniejsze ustalenia: 1) nasz ewentualny udział (naszych
przedstawicieli) w parlamencie powinien odbywać się za
pośrednictwem partii politycznych; 2) wypowiadamy się za autonomią
w stosunku Kościół - państwo; 3) powinniśmy postulować,
by nauka religii mogła odbywać się, gdy jest 2-3 dzieci z naszych
środowisk (a nie jak teraz - 8 dzieci). 4) Popieramy wypowiedzi w
sprawach publicznych, jak ta ogłoszona przez Synod Kościoła
ewangelicko-reformowanego na temat aborcji; oświadczenia tego
rodzaju powinniśmy publikować częściej.
Ponadto
zgromadzeni podjęli uchwałę w trzech sprawach:
- Do końca br. powinno się ukazać II
wydanie, poprawione i uzupełnione "Informatora" FWCh; wydawnictwo
zostało - na ogół – ocenione bardzo pozytywnie;
- Należy przekazywać wszelkie informacje do
FWCh;
- Poparty został wniosek, by fakt istnienia
Forum Współpracy Chrześcijan zgłosić do "Worid Evangelical Fellowship"
(WEF).
Ogólnopolskie
Spotkanie FWCh zostało zakończone modlitwą. ■
Opr.
o. m.
[Tekst
opublikowany w „Słowie i Życiu” nr 7-8/91].