S這wo i 砰cie
                  nr 3/2012



Nina i Bronis豉w Hury

Od redakcji

Lato w tym roku by這 do嗆 typowe, ani szczeg鏊nie upalne, ani deszczowe. By造 wprawdzie burze, tr帳y powietrzne i gradobicia, lokalne podtopienia i zniszczenia, ale wielkich powodzi i suszy nie by這. To w przyrodzie, bo w mediach nie by to typowy sezon og鏎kowy.

Ni st康, ni zow康, jeszcze przed sezonem urlopowym pos堯w, rozgorza豉 dyskusja o zwi您kach partnerskich. Jak nagle wybuch豉, tak szybko szcz窷liwie od這穎no j na „po wakacjach”. Zaraz potem przetoczy造 si doniesienia o sukcesie na kosmiczn skal ameryka雟kiej agencji NASA. 6 sierpnia 2012 r. o 7:14 czasu polskiego sonda Curiosity, wys豉na dziewi耩 miesi璚y wcze郾iej, pomy郵nie wyl康owa豉 na Marsie i wkr鏒ce zacz窸a przesy豉 na Ziemi zdj璚ia. Mieli鄉y w tym sukcesie pewien udzia, gdy sond wyposa穎no w detektory, wyprodukowane przez polsk firm z O瘸rowa Mazowieckiego.

Ale to szybko zosta這 wyparte przez doniesienia o wizycie w Polsce Cyryla I, patriarchy moskiewskiego i ca貫j Rusi, w dniach 16-19 sierpnia. Wsp鏊ne Przes豉nie do Narod闚 Polski i Rosji by這 g堯wnym akcentem tej wizyty. Ten apel o pojednanie polsko-rosyjskie oraz o krzewienie ewangelicznych warto軼i we wsp馧czesnym 鈍iecie by komentowany w mediach bardzo pow軼i庵liwie. Nie wi您ano z nim wielkich nadziei na rych陰 i znacz帷 popraw w relacjach mi璠zy naszymi narodami czy na rezultaty w krzewieniu ewangelicznych warto軼i. Impulsy o charakterze duchowym maj ogromny wp造w na 篡cie spo貫cze雟tw i narod闚, ale w tym wydarzeniu wi璚ej by這 religijnego ceremonia逝 ni duchowego przes豉nia. Religi 鈍ieckie media interesuj si ma這, a politycznie ta wizyta znaczy豉 niewiele.

Wyrok w sprawie norweskiego skrajnego nacjonalisty Andersa Breivika, kt鏎y w lipcu ubieg貫go roku spowodowa 鄉ier 77 os鏏, to kolejna sprawa, kt鏎a na kr鏒ko zdominowa豉 doniesienia medialne. Zosta skazany na 21 lat wi瞛ienia z mo磧iwo軼i nieograniczonego przed逝瞠nia tego wyroku. Przy tej okazji rozgorza豉 dyskusja na temat norweskiego wymiaru sprawiedliwo軼i i mentalno軼i norweskiego spo貫cze雟twa w og鏊e. Uprzejme traktowanie Breivika w trakcie procesu, stosunkowo 豉godny wyrok i komfortowe warunki odbywania kary nie zaspakaja造 oczekiwa na kar adekwatn do pope軟ionej przez niego zbrodni. Poza Norwegi niemal wszyscy oczekiwali surowego wyroku, ale Norwegowie niewzruszenie trzymali si swoich procedur. Ciekawe, 瞠 to spokojne i niewzruszone trzymanie si procedur krytykowano z lewa i prawa, niezale積ie od pogl康闚 politycznych i przekona 鈍iatopogl康owych. Zar闚no krytycy Biblii, uwa瘸j帷y starotestamentow zasad „oko za oko, z帳 za z帳” za okrutn, jak i ci, co Pismo 安i皻e szanuj i z gorliwo軼i g這sz Dobr Nowin o zbawieniu z 豉ski, byli w wi瘯szo軼i zgodni, 瞠 norweski wymiar sprawiedliwo軼i zawi鏚. Nawet wyznaj帷y zasad, 瞠 cz這wiek ma decydowa o swoim post瘼owaniu nie kieruj帷 si zachowaniem innych, w tym przypadku nie byli przekonani, 瞠 Norwegowie czyni s逝sznie, traktuj帷 Breivika jak ka盥ego innego przest瘼c i nie zaostrzaj帷 dora幡ie swojego prawa.

A przecie zar闚no zasada „oko za oko”, jak i ewangeliczne przes豉nie o zbawieniu z 豉ski przez wiar, wyp造wa z tego samego korzenia, z Bo瞠j sprawiedliwo軼i. W czasach staro篡tnego okrucie雟twa „oko za oko” wyznacza這 granice odwetu. Dzi Bo瞠 mi這sierdzie oznajmia cz這wiekowi, 瞠 kar za jego grzech poni鏀 Jezus Chrystus. To usprawiedliwienie z 豉ski przez wiar jest oferowane ka盥emu, a od naszej wzgl璠em tego faktu postawy zale篡 nasza wieczno嗆. Gdy jednak cz這wiek tkwi w swojej zatwardzia這軼i i nie przyjmuje tego Bo瞠go daru, pozostaje poza Bo篡m Kr鏊estwem i ci捫y na nim wina, a kar za grzech jest 鄉ier.

Jak瞠 powinni鄉y by wdzi璚zni, 瞠 Pan B鏬 nie zmienia dora幡ie og這szonej przez Jezusa Chrystusa na krzy簑 procedury zbawienia z 豉ski przez wiar. Czas Jego 豉ski, dla terroryst闚 r闚nie, wci捫 trwa.


Copyright © S這wo i 砰cie 2012