Słowo i Życie - strona główna  
  wydawca      prenumerata       redakcja        e-mail
        

CZYM JEST CHRZEŚCIJAŃSKI CHRZEST?

[Fragment listu przedstawiającego stanowisko
Rady Zboru Chrześcijańskiej Społeczności w Warszawie w sprawie chrztu]

[Słowo i Życie nr 1-2/91]



CHRZEST JEST:
  1. Widocznym znakiem tego, co Bóg czynił dla naszego zbawienia. Tak jak w chrzcie jesteśmy zanurzeni w wodzie, tak Bóg chrzci (zanurza) nas w Chrystusa - Rz.6,3; w Ducha - Rz.8,9; oraz w jedno ciało -1 Kor.12,13;
  2. Widocznym znakiem tego, co my czynimy dla własnego zbawienia. W chrzcie nie ma żadnego działania z naszej strony, a jedynie poddanie się wodzie i chrzczącemu. W ten sposób chrzest jest znakiem, iż osoba przyjmująca go jest odbiorcą łaski Boga, która go zbawia.
Chrzest obrazuje nam, że nie możemy nic uczynić dla swego zbawienia poza przyjęciem go (zbawienia).
Studiując naukę Biblii zauważamy, że chrzest - choć jest bardzo prostym aktem - to jednak w swej istocie jest sprawą złożoną. Biblia mówi o związku chrztu z wieloma sprawami. Oto niektóre przykłady:
  1. Ef. 4,3-6 mówi, że chrzest jest jednym z siedmiu składników duchowej jedności chrześcijan.
  2. W Dz. 2,38 ap. Piotr łączy chrzest P z odpuszczeniem grzechów.
  3. W l Pt. 3,20-21 chrzest jest prośbą o czyste sumienie.
  4. Zgodnie z Rz. 6,3-5 chrzest jest symbolem zjednoczenia się człowieka z Chrystusem.
  5. Rz. 6,4 wiąże chrzest z nowym życiem.
  6. Mt. 3,13-17; Dz. 2,38; Dz. 19,1-6 sugerują związek chrztu z otrzymaniem Ducha Św.
  7. Dz. 2,41; 9,18; 10,47 mówią o chrzcie jako o momencie inicjującym członkostwo w kościele.
  8. Na podstawie Mt. 28,18-20 wiemy, że chrzest jest częścią Wielkiego Posłannictwa oraz wstępem do uczniostwa.

Mając na uwadze powyższe oraz wiele innych nie wspomnianych tu wypowiedzi, dotyczących zbawienia i chrztu, nauczamy, że zbawienie jest darem, ofiarowanym przez Boga z łaski i przyjmowanym przez człowieka wiarą. Chrzest zaś jest widocznym znakiem naszej wiary oraz aktem posłuszeństwa nauce Jezusa i jego Apostołów. W Nowym Testamencie wiara nie zastępuje chrztu, ani też chrzest nie zastępuje wiary. Jak wiara bez uczynków jest martwa (Jak.2,17), tak też chrzest bez wiary jest martwym obrzędem.

Tak też myślimy o obrzędzie chrztu niemowląt, oraz o wszystkich innych obrzędach, które nie wynikają z osobistej wiary w Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela i Pana. Są to martwe uczynki o religijnych nazwach.

Jeżeli chrzest jest symbolem czegoś, to co symbolizuje chrzest niemowląt? Prawdopodobnie wiele rzeczy, ale nie symbolizuje tego, co dla zbawienia jest sprawą zasadniczą: osobistej wiary i zaakceptowania Jezusa Chrystusa jako swojego Zbawiciela i Pana. Dlaczego zatem rozpoczynający nowe życie chrześcijanin miałby pragnąć, aby wyrazem jego nowego związku z Bogiem (nowe narodziny przez wiarę) miał być symbol starego związku, opartego na martwych uczynkach? Co zatem winni czynić nawracający się, ale ochrzczeni w dzieciństwie?

Biblia naucza o powtarzalności aktu chrztu w przypadkach, gdy poprzedni chrzest nie wynikał ze zbawiającej wiary w Chrystusa Jezusa (Dz. 19,1-6).

Wierzymy, że człowiek wierzący w Chrystusa może bez chrztu cieszyć się obietnicą przebywania z Chrystusem w raju (jak łotr na krzyżu), bo "miłosierdzie góruje nad sądem" (Jak.2,13), ale na pewno nie jest to biblijną normą dla uczniów Pana Jezusa.

Przekonani jesteśmy, że chrzest chrześcijański pochodzi "z nieba, a nie od ludzi" (Mt.21, 25-27), dlatego - cytując słowa Jezusa: "Kto uwierzy i zostanie ochrzczony, będzie zbawiony" - uczymy o potrzebie chrztu, jako Bożego środka wyrazu powstałej wiary oraz manifestacji zmiany przynależności (od świata do Chrystusa). Dlatego też wraz z Ap. Pawłem zachęcamy wszystkich do wiary i do "posłuszeństwa wiary" (Rz.1,5), a chrzest zdaje się być pierwszym tego sprawdzianem.

[Tekst opublikowany w „Słowie i Życiu” nr 1-2/91].


Copyright © Słowo i Życie