CZYM
JEST CHRZEŚCIJAŃSKI CHRZEST?
[Fragment
listu przedstawiającego stanowisko
Rady
Zboru Chrześcijańskiej
Społeczności w Warszawie w sprawie chrztu]
[Słowo i Życie nr
1-2/91]
CHRZEST
JEST:
- Widocznym znakiem tego, co Bóg czynił dla
naszego zbawienia. Tak jak w chrzcie jesteśmy zanurzeni w wodzie, tak
Bóg chrzci (zanurza) nas w Chrystusa - Rz.6,3; w Ducha - Rz.8,9; oraz w
jedno ciało -1 Kor.12,13;
- Widocznym znakiem tego, co my czynimy dla
własnego zbawienia. W chrzcie nie ma żadnego działania z naszej strony,
a jedynie poddanie się wodzie i chrzczącemu. W ten sposób chrzest jest
znakiem, iż osoba przyjmująca go jest odbiorcą łaski Boga, która go
zbawia.
Chrzest
obrazuje nam, że nie możemy nic uczynić dla swego zbawienia poza
przyjęciem go (zbawienia).
Studiując
naukę Biblii zauważamy, że chrzest - choć jest bardzo prostym
aktem - to jednak w swej istocie jest sprawą złożoną. Biblia mówi
o związku chrztu z wieloma sprawami. Oto niektóre przykłady:
- Ef. 4,3-6 mówi, że chrzest jest jednym z
siedmiu składników duchowej jedności chrześcijan.
- W Dz. 2,38 ap. Piotr łączy chrzest P z
odpuszczeniem grzechów.
- W l Pt. 3,20-21 chrzest jest prośbą o
czyste sumienie.
- Zgodnie z Rz. 6,3-5 chrzest jest symbolem
zjednoczenia się człowieka z Chrystusem.
- Rz. 6,4 wiąże chrzest z nowym życiem.
- Mt. 3,13-17; Dz. 2,38; Dz. 19,1-6 sugerują
związek chrztu z otrzymaniem Ducha Św.
- Dz. 2,41; 9,18; 10,47 mówią o chrzcie jako o momencie
inicjującym członkostwo w kościele.
- Na podstawie Mt. 28,18-20 wiemy, że chrzest jest częścią
Wielkiego Posłannictwa oraz wstępem do uczniostwa.
Mając
na uwadze powyższe oraz wiele innych nie wspomnianych tu wypowiedzi,
dotyczących zbawienia i chrztu, nauczamy, że zbawienie jest darem,
ofiarowanym przez Boga z łaski i przyjmowanym przez człowieka
wiarą. Chrzest zaś jest widocznym znakiem naszej wiary oraz aktem
posłuszeństwa nauce Jezusa i jego Apostołów. W Nowym
Testamencie wiara nie zastępuje chrztu, ani też chrzest nie
zastępuje wiary. Jak wiara bez uczynków jest martwa
(Jak.2,17), tak też chrzest bez wiary jest martwym obrzędem.
Tak
też myślimy o obrzędzie chrztu niemowląt, oraz o wszystkich
innych obrzędach, które nie wynikają z osobistej wiary w
Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela i Pana. Są to martwe uczynki o
religijnych nazwach.
Jeżeli
chrzest jest symbolem czegoś, to co symbolizuje chrzest niemowląt?
Prawdopodobnie wiele rzeczy, ale nie symbolizuje tego, co dla
zbawienia jest sprawą zasadniczą: osobistej wiary i zaakceptowania
Jezusa Chrystusa jako swojego Zbawiciela i Pana. Dlaczego zatem
rozpoczynający nowe życie chrześcijanin miałby pragnąć, aby
wyrazem jego nowego związku z Bogiem (nowe narodziny przez wiarę)
miał być symbol starego związku, opartego na martwych uczynkach?
Co zatem winni czynić nawracający się, ale ochrzczeni w
dzieciństwie?
Biblia
naucza o powtarzalności aktu chrztu w przypadkach, gdy poprzedni
chrzest nie wynikał ze zbawiającej wiary w Chrystusa Jezusa (Dz.
19,1-6).
Wierzymy,
że człowiek wierzący w Chrystusa może bez chrztu cieszyć się
obietnicą przebywania z Chrystusem w raju (jak łotr na krzyżu), bo
"miłosierdzie góruje nad sądem" (Jak.2,13), ale na
pewno nie jest to biblijną normą dla uczniów Pana Jezusa.
Przekonani
jesteśmy, że chrzest chrześcijański pochodzi "z nieba, a nie
od ludzi" (Mt.21, 25-27), dlatego - cytując słowa Jezusa: "Kto
uwierzy i zostanie ochrzczony, będzie zbawiony" - uczymy o
potrzebie chrztu, jako Bożego środka wyrazu powstałej wiary oraz
manifestacji zmiany przynależności (od świata do Chrystusa).
Dlatego też wraz z Ap. Pawłem zachęcamy wszystkich do wiary i do
"posłuszeństwa wiary" (Rz.1,5), a chrzest zdaje się być
pierwszym tego sprawdzianem.■
[Tekst
opublikowany w „Słowie i Życiu” nr 1-2/91].