Bronisław
Hury
Misja w Polsce
- zasadność, istota i metoda w kontekście stosunków
wewnątrzchrześcijańskich
Tak zostało zatytułowane sympozjum naukowe, zorganizowane 15
października 2004 r. przez Wyższe Baptystyczne Seminarium Teologiczne w
Warszawie-Radości.
Było to już drugie z kolei spotkanie tego typu. W roku
ubiegłym poruszano temat: “Ewangelikalizm polski – jaka czeka go przyszłość?”
Materiały z tego sympozjum zostały opublikowane w książce „Ewangelikalny
protestantyzm w Polsce u progu XXI wieku”, wydanej przez Wydawnictwo Credo i
WBST.
W tym roku przedmiotem naukowej refleksji stały się nie tyle
środowiska ewangelikalne, co chrześcijańska misja w ogóle. W kraju od wieków
uznawanym za chrześcijański, temat ten rodzi pytania o zupełnie podstawowym
charakterze. Poruszano kwestię pojmowania i zakresu misji, jej perspektyw.
Zastanawiano się, co misji przeszkadza, a co wspiera i ułatwia przekaz
Ewangelii. Podobnie jak w roku ubiegłym zaproszono prelegentów z różnych
środowisk, także katolików.
Nazwiska prelegentów i tytuły referatów mówią zarówno o
poziomie, jak i zróżnicowanym podejściu do tematu: ks. bp Zdzisław Tranda
(Kościół Ewangelicko-Reformowany) – „Co utrudnia zainteresowanie
ewangelizacją?”, ks. dr Edward Czajko (Kościół Zielonoświątkowy) – „Misja
Kościoła z perspektywy chrześcijaństwa entuzjastycznego”, ks. prof. dr hab.
Andrzej Siemieniewski (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu) -
”Eklezjalny wymiar katolickiej misji”, pastor prof. dr hab. Mirosław A. Patalon
(Kościół Chrześcijan Baptystów/Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku) – „O
dialogicznym charakterze misji chrześcijańskiej”, dr Dariusz Cupiał (Fundacja
Cyryla i Metodego) – „Czy katolicy i protestanci mogą dzisiaj współpracować w
dziele ewangelizacji?”, pastor dr Wojciech Kowalewski (Kościół Chrześcijan
Baptystów) – „Jedność i różnorodność w działalności ewangelizacyjnej a
paradygmat misjologii trynitarnej”, prof. dr. hab. Tadeusz Zieliński (WBST/ChAT
w Warszawie) – „Etyka misji chrześcijańskiej według międzynarodowych ustaleń ekumenicznych”.
Każdy referat był skondensowanym pakietem problemów i zagadnień, które
prelegent uważał za stosowne poruszyć, czasem tylko zasygnalizować. WBST
zamierza wydać książkę również z tego sympozjum.
Baptyści i ewangelicy, katolicy i zielonoświątkowcy
wygłaszali swoje referaty a później uczestniczyli w dyskusji, nie unikając
spornych kwestii. Zachowanie własnych przekonań i własnej tożsamości oraz
poszanowanie odmiennych poglądów, mimo niezgadzania się z nimi, to od jakiegoś
czasu nowy trend w polskich środowiskach chrześcijańskich. W tym kontekście
jedność chrześcijan nabiera znaczenia głębszego niż jedność organizacyjna,
strukturalna czy hierarchiczna. Z pewnością nie jest to odkrycie naszych
czasów. Na kartach Nowego Testamentu znajdujemy dowody, że taki właśnie był
pierwotny Kościół. Co jednak jest nowe i cieszy, a było widoczne przy okazji
tych dwóch sympozjów, to świadome i cierpliwe prezentowanie własnych racji i
uważne wsłuchiwanie się w to, co mają do powiedzenia inni.
Niewątpliwie warto odnotować fakt, że środowiska
ewangelikalne w naszym kraju dojrzały do autorefleksji i nawiązują na naukowym
poziomie partnerski dialog z ewangelikami i katolikami. Znaczy to, że w naszych
kręgach pojawili się ludzie na co dzień zajmujący się nauczaniem na poziomie
akademickim i samodzielnie podejmujący badania naukowe. Warta odnotowania jest
też gotowość odległych środowisk w łonie chrześcijaństwa do podejmowania
wymiany poglądów. ■
Copyright
© Słowo
i Życie 2004