Z
dziejów Wspólnoty
Kościołów
Chrystusowych
Wspólnota
Kościołów
Chrystusowych w
Rzeczypospolitej
Polskiej ma 90 lat.
Pod tą nazwą
funkcjonuje od
listopada 2004 roku.
Na początku było to
Zjednoczenie
Kościołów
Chrystusowych
Wyznania
Ewangelicznego. W
latach 1953-1987 –
ugrupowanie Kościoła
Chrystusowego,
współtworzące
Zjednoczony Kościół
Ewangeliczny, a po
jego reorganizacji
poprzez
usamodzielnienie
tworzących go
ugrupowań – Kościół
Zborów Chrystusowych
(1988-2004). W
rejestrze Kościołów
i innych związków
wyznaniowych MSWiA
figuruje w dz. A
poz. 24.
Wspólnota
Kościołów
Chrystusowych należy
do licznej grupy
tzw. wolnych
Kościołów (drugi
nurt reformacji), do
których zalicza się
również m.in.
baptystów,
ewangelicznych
chrześcijan,
zielonoświątkowców.
Kościoły tej grupy,
nazywane
ewangelicznymi albo
ewangelikalnymi,
akcentują autorytet
i wystarczalność
Pisma Świętego,
odkupienie człowieka
przez śmierć
Chrystusa na krzyżu,
potrzebę osobistego
nawrócenia –
duchowego
odrodzenia, czego
potwierdzeniem jest
chrzest przez
zanurzenie. Wymaga
to świadomej
decyzji, wyboru,
dlatego też określa
się je również jako
„Kościoły wyboru”,
gdyż cechuje je
świadoma
przynależność i
zaangażowanie
jego członków,
wywodzących się z
różnych środowisk.
To ludzie,
którzy przeżyli
nawrócenie i
przyłączyli się do
nowej społeczności.
Wolne
Kościoły są wynikiem
przebudzeniowych
ruchów religijnych,
sięgających XVIII
wieku. Wywodząc się
z protestantyzmu,
zarzucały mu
połowiczność,
niekonsekwencję i
kompromis, zarówno w
dziedzinie teologii,
jak i życia
religijnego oraz
obyczajowości. U ich
podstaw legła idea
powrotu do źródła
chrześcijaństwa:
nauki Jezusa
Chrystusa zawartej w
Biblii – Piśmie
Świętym. Były to
wspólnoty
chrześcijan, wyrosłe
z autentycznego
pragnienia
wykonywania woli
Bożej i trwania w
wierności Jezusowi
Chrystusowi,
odrzucające tradycję
sprzeczną z nauką
Biblii. Cechowało je
nie tyle tworzenie
nowych dogmatów lub
zmiana ich
sformułowań, co
świadome, dobrowolne
i odpowiedzialne w
nich uczestnictwo,
manifestowanie
swojej wiary poprzez
inną jakościowo
pobożność i nowy
styl życia. Były to
ruchy odnowy,
których celem nie
było tworzenie
nowych denominacji,
jednak potępiane
przez konfesje
macierzyste
przekształcały się
często w nowe
Kościoły, czego
klasycznym
przykładem są
właśnie Kościoły
Chrystusowe.
Ruch
Kościołów
Chrystusowych
Kościoły
Chrystusowe wywodzą
się z tzw. Ruchu
Odnowy (Restoration
Movement),
zapoczątkowanego w
Wielkiej Brytanii i
Stanach
Zjednoczonych w
końcu XVIII wieku.
Jego rozwój nastąpił
w USA na początku
XIX wieku. Czołową
rolę odegrali w nim
Barton W. Stone
(1772-1844) i Thomas
Campbell
(1763-1854), dlatego
określa się go
również mianem The
Stone-Campbell
Movement (Ruch
Stone’a-Campbella).
Zaś za dokument
założycielski tego
Ruchu uznaje się
„The Declaration and
Address of the
Christian
Association of
Washington” (w
polskich
tłumaczeniach
występuje zwykle w
wersji skróconej
jako „Deklaracja i
wezwanie” lub
„Deklaracja i
apel”), ogłoszony
przez Thomasa
Campbella 7 września
1809 roku. Ruch
Odnowy cechowało
oddanie sprawie
jedności Ciała
Chrystusowego,
sprzeciw wobec
sekciarstwa i
podziałów oraz
głębokie
przekonanie, że
jedności nie da się
osiągnąć bez
przywrócenia wiary,
życia i porządku
Kościoła
nowotestamentowego.
Barton W.
Stone był od 1798
roku pastorem
prezbiteriańskim w
Cane Ridge,
Kentucky. W sierpniu
1801 roku
zorganizował tam
jedno z największych
(w okresie tzw.
Drugiego Wielkiego
Przebudzenia),
kilkudniowych
spotkań
ewangelizacyjnych.
Uczestniczyło w nim
od dwudziestu do
trzydziestu tysięcy
ludzi, którzy
przyjeżdżali wozami
z daleka i rozbijali
obóz na kilka dni.
Setki ludzi się
nawróciło. Ale Stone
popadł w tarapaty.
Władzom kościelnym
nie podobało się
jego stowarzyszanie
się z kaznodziejami
baptystów i
metodystów. To
doprowadziło go do
utworzenia
„Springfield
Presbytery”. Stone i
jego towarzysze
skupili się na
studiowaniu nauki
Nowego Testamentu na
temat Kościoła.
Ostatecznie
rozwiązali utworzone
przez siebie
„Springfield
Presbytery” i
wystąpili z
wezwaniem, by
nazywać się „jedynie
chrześcijanami” i
przyjąć „Biblię jako
jedyny pewny
przewodnik do nieba,
pozbawiony
jakichkolwiek
domieszek
filozoficznych,
zwodniczych kłamstw,
tradycji ludzkiej i
zasad tego świata”.
Ostatecznie pewna
liczba zborów w
Kentucky przyjęła
imię Chrystusa jako
swoją nazwę.
Thomas
Campbell urodził się
w Irlandii w roku
1763. Jako
prezbiteriański
pastor wyemigrował
do Ameryki w roku
1807. Ubolewając nad
podziałami wśród
chrześcijan, zaczął
organizować wspólne
spotkania z
chrześcijanami z
innych denominacji,
co zostało bardzo
źle przyjęte przez
zwierzchników
kościelnych.
Opozycja wobec niego
przybierała na sile,
co zmusiło go do
opuszczenia Kościoła
prezbiteriańskiego.
W roku 1809 założył
Christian
Association of
Washington
(Waszyngtońskie
Stowarzyszenie
Chrześcijańskie).
Nie była to
organizacja w sensie
nowego Kościoła. W
tym też roku
dołączył do niego
jego syn Alexander,
doskonale
wykształcony teolog
i filozof,
popierający ideały
ojca, i wkrótce
przejął
przewodnictwo w tym
Ruchu.
Powody
założenia i cele
tego Stowarzyszenia
oraz idee ku
jedności chrześcijan
Thomas Campbell
przedstawił właśnie
w „Deklaracji i
wezwaniu”. Ten
klasyczny dokument
zawierał też śmiałe
stwierdzenia i
propozycje dla
jedności
chrześcijan.
Najbardziej
znamienna jest
pierwsza z nich:
„Kościół Chrystusa
na ziemi, w swej
istocie, intencji i
strukturze, jest
jeden. Należą do
niego wszyscy,
gdziekolwiek się
znajdujący, którzy
wyznają swoją wiarę
w Chrystusa i są Mu
posłuszni we
wszystkim, zgodnie z
Pismem, co
manifestuje się
zarówno w ich
charakterze, jak i w
postępowaniu; i nikt
więcej, gdyż nikogo
poza tym nie można
szczerze i uczciwie
nazwać
chrześcijaninem”.
Praktyka
życia zborowego
oparta była na
Biblii. Ewidentnym
tego przykładem
stała się kwestia
chrztu. Powszechna
była praktyka chrztu
niemowląt. Gdy w
rodzinie Campbella
urodziła się
pierwsza córka,
zaistniała potrzeba
jednoznacznej
odpowiedzi na
pytanie, jaki jest
chrzest biblijny.
Modlitwa i
studiowanie Bożego
Słowa doprowadza do
przekonania, że
jedynie chrzest
przez zanurzenie
osoby, która
uwierzyła Ewangelii,
jest chrztem
nowotestamentowym.
Cambpellowie zdawali
sobie sprawę z
następstw, jakie
wywoła ich decyzja.
Zdecydowanie jednak
stanęli na gruncie
Ewangelii i przyjęli
chrzest wiary. Miało
to miejsce 12
czerwca 1812 r. Nad
rzeką zgromadził się
tłum. Niektórzy z
obecnych rzucali w
wodę kamieniami.
Cambpellowie
stracili wielu
przyjaciół.
Pragnieniem
Thomasa Campbella
było zjednywanie
wszystkich szczerze
wierzących. Nie
dążył do tworzenia
odrębnego Kościoła.
Wysłał w tej sprawie
pismo do bardziej
liberalnego Synodu w
Pittsburgu, ale
spotkał się z
odmową. Nie udało
się zatem
kontynuować
współpracy z
prezbiterianami. Nie
powiodła się też
okresowa unia z
baptystami,
zakończona
ostatecznie w roku
1832. Tego roku
Alexander Campbell
napisał: „Cały świat
musi wiedzieć, że
zostaliśmy zmuszeni
do założenia
odrębnej
społeczności”.
Stone i
Campbellowie
pragnęli powrócić do
prostoty Kościoła
Nowego Testamentu.
Odrzucali
denominacyjne
wyróżniki i
podziały. Określali
się po prostu jako
chrześcijanie.
Przywiązywali dużą
wagę do autonomii
lokalnego Kościoła i
chrztu dorosłych
przez zanurzenie.
Podkreślali
nowotestamentowy
wzorzec organizacji
Kościoła w oparciu o
starszych i
diakonów, bez
podziału na
duchowieństwo i
laikat. A przede
wszystkim uważali
Biblię za jedyne
źródło prawdy,
praktyk
chrześcijaństwa i
zasad wiary. Każdy
chrześcijanin
powinien zatem ją
znać. Ruch Odnowy
bardzo szybko
zdobywał wielu
wyznawców i do
połowy XIX wieku
stał się szóstą pod
względem liczebności
grupą religijną w
Ameryce Północnej.
Społeczności
kościelne, powstałe
w rezultacie tego
Ruchu nosiły nazwę
Uczniowie Chrystusa
(Disciples of
Christ) lub po
prostu Uczniowie
(Disciples), a
później Kościoły
Chrystusowe
(Churches of Christ)
lub Chrześcijańskie
Kościoły (Christian
Churches). Każdy
lokalny zbór uważano
za Kościół w pełnym
nowotestamentowym
znaczeniu tego
słowa, stąd liczba
mnoga w nazwie Ruch
Kościołów
Chrystusowych czy
Wspólnota Kościołów
Chrystusowych w RP.
Na początku
XX wieku wyłoniły
się w tym Ruchu trzy
grupy:
- Kościoły
Chrystusowe tzw.
niegrające
(non-instrumental
albo old-path
Churches of
Christ),
reprezentujące
nurt
konserwatywno-fundamentalistyczny.
- Kościoły
Chrześcijańskie/Kościoły
Chrystusowe
(Christian
Churches/Churches
of Christ),
reprezentujące
umiarkowany nurt
centrowy (tu
plasuje się
Wspólnota
Kościołów
Chrystusowych).
- Uczniowie
Chrystusa
(Disciples of
Christ),
reprezentujący
nurt liberalny.
Ruch
Kościołów
Chrystusowych
rozpropagował wiele
haseł, znanych i
używanych do dziś,
na przykład: Gdzie
Biblia mówi – my
mówimy, gdzie Biblia
milczy – my
milczymy. W sprawach
zasadniczych –
jedność, w sprawach
drugorzędnych –
wolność, a we
wszystkim – miłość.
Jesteśmy wolni, aby
się różnić, ale nie
dzielić. Jesteśmy
jedynie
chrześcijanami, ale
nie jedynymi
chrześcijanami. Nie
jesteśmy jedynymi
Kościołami
Chrystusowymi, ale
jedynie (wyłącznie)
Chrystusowymi.
Ruch Odnowy
zaowocował dużym
ożywieniem
religijnym, najpierw
w Stanach
Zjednoczonych a
potem – w wyniku
zakrojonej na
szeroką skalę
działalności
misyjnej – również w
innych krajach,
między innymi w
Polsce.
W
Polsce
przedwojennej
Początki
Kościoła
Chrystusowego w
Polsce to rok 1921 i
działalność
Konstantego
Jaroszewicza.
Konstanty
Jaroszewicz urodził
się 25 września 1891
r. we wsi Starowieś
(okolice Bielska
Podlaskiego). W roku
1910 wyjeżdża „za
chlebem” do Stanów
Zjednoczonych.
Znajduje tam więcej
niż oczekiwał –
„chleb żywota”. W
lipcu 1912 r. w
Nowym Jorku na rogu
ulic Pierwszej i
Havston usłyszał
Słowo Boże, głoszone
przez ewangelistę
Kościoła
Chrystusowego Józefa
Kesvila. Jeszcze
tego samego dnia
wieczorem, w
Kościele
Chrystusowym przy
ulicy Drugiej 63,
nawraca się i
przyjmuje chrzest
wiary. Postanawia
poświęcić swe życie
głoszeniu Ewangelii.
Rozpoczyna studia w
Johnson Bible
College w Knoxville,
Tennessee.
Po
ukończeniu studiów w
1916 r. zostaje
ordynowany na
kaznodzieję. Głosi
Ewangelię na ulicach
Nowego Jorku i
organizuje zbór przy
ulicy Cherry i
Clinton. Następnie
organizuje szereg
zborów m. in. w
Chicago, Henvill,
Cleveland i
Baltimore. Prowadzi
akcje
ewangelizacyjne
wśród ludności
słowiańskiej i
żydowskiej oraz
wykłady w Kościołach
ewangelicznych i
instytucjach
naukowych wwielu
stanach Ameryki
Północnej.
Pragnieniem
jego jest głoszenie
Ewangelii w
ojczyźnie. Pod
koniec roku 1921
wraca z żoną Ksenią
do Polski. Praca
ewangelizacyjna nie
była łatwa.
Jaroszewiczów
spotykają różne
przykrości ze strony
sąsiadów, krewnych i
duchowieństwa,
włącznie z
obrzucaniem
kamieniami i nawet
próbą pozbawienia
życia. Nie zniechęca
to ich jednak, a
przeciwności jeszcze
utwierdzają w
przekonaniu, że
rodacy bardzo
potrzebują
Ewangelii. Wkrótce
nawiązuje kontakt z
rodziną Jakoniuków w
Andryjankach, którzy
już wcześniej
zetknęli się z Dobrą
Nowiną. Łączy ich
przyjaźń i
współpraca. Razem
prowadzą pracę
ewangelizacyjną i
dobroczynną. Wśród
pierwszych osób,
które przyjęły
Ewangelię, jest
Nikon Jakoniuk i
Mikołaj Korniluk
oraz jego matka i
siostry. W maju 1923
roku ma miejsce
pierwszy chrzest
kilkunastu osób, we
wrześniu następny.
Do grona wierzących
dołącza w 1924 r.
rodzina Winników, a
w ich domu w roku
1928 zostaje
zorganizowany
sierociniec dla
siedmiorga dzieci.
Jesienią
1924 r.
Jaroszewiczowie
sprzedają swoje
gospodarstwo i
przeprowadzają się
do Kobrynia, gdzie
kupują dom z dużym
ogrodem. W następnym
roku na tej posesji
budowany jest dom
modlitwy. Powstaje
tam centrum misyjne
Kościoła
Chrystusowego.
Najbliższymi
współpracownikami
Konstantego
Jaroszewicza stają
się Jan Bukowicz i
Jerzy Sacewicz.
Działalność misyjna
prowadzona jest na
terenie województw:
wileńskiego,
nowogródzkiego,
białostockiego,
poleskiego,
wołyńskiego i
lwowskiego.
Konstanty
Jaroszewicz działa
jako przedstawiciel
Międzynarodowej
Chrześcijańskiej
Misji i początkowo
tą nazwą określa się
również powstającą
społeczność. Od roku
1926 używa się nazwy
„Misja Chrześcijan
Ewangelicznych w
Polsce”, której
zarząd – z
upoważnienia
przedstawicieli
zborów – stanowią:
K. Jaroszewicz –
prezes, J. Bukowicz
– wiceprezes i
skarbnik oraz J.
Sacewicz –
sekretarz.
K.
Jaroszewicz jeszcze
w 1923 r. występuje
do władz lokalnych o
zalegalizowanie
działalności, ale
spotyka się z
odmową. Rejestracja
pierwszych zborów
Kościoła
Chrystusowego ma
miejsce dopiero w
roku 1926. Uzyskują
one legalizację
lokalną poprzez
wciągnięcie ich do
„rejestru gmin
sekciarskich”
poszczególnych
województw, co
nadaje im osobowość
prawną. Zbory są
autonomiczne i
niezależne od
jakiejkolwiek władzy
krajowej czy
zagranicznej.
Do roku
1928 na terenie
Polski powstaje 30
zborów Kościoła
Chrystusowego, które
na wspólnym
posiedzeniu w
Kobryniu w 1928 r.
tworzą Zjednoczenie
Kościołów
Chrystusowych
Wyznania
Ewangelicznego w
Polsce. W 1929 r.
odbywa się w
Kobryniu I
Ogólnopolski Zjazd,
na którym wyłoniony
zostaje Komitet
Wykonawczy w
składzie: Konstanty
Jaroszewicz –
prezes, Jan Bukowicz
– wiceprezes i
skarbnik, Jerzy
Sacewicz –
sekretarz, Bolesław
Winnik – zastępca
sekretarza oraz
członkowie: Grzegorz
Bajko, Teodor
Pawluk, Nikon
Jakoniuk, Jan
Moskaluk i Jan
Władysiuk.
Ogólnopolskie
Zjazdy
ZKCh odbywają się co
roku (oprócz roku
1933, w którym zjazd
nie odbył się z
powodu trudnej
sytuacji
finansowej), do roku
1939 włącznie, w
różnych
miejscowościach.
Mają one przede
wszystkim charakter
duchowo-budujący i
są zwoływane w celu
duchowego i
organizacyjnego
zespolenia zborów.
Sprawy organizacyjne
zajmują zwykle jeden
dzień, pozostałe dwa
dni to wykłady,
kazania, występy
chórów i orkiestr,
nauka nowych pieśni,
świadectwa. Wiele
czasu poświęca się
na modlitwę, czasem
ogłaszano
jednodniowy post.
Odbywają się również
chrzty. Każdy zjazd
kończy się Wieczerzą
Pańską.
ZKCh
prowadzi również
działalność
oświatową,
wydawniczą i
charytatywną.
Organizowane są
kursy biblijne,
dyrygenckie, dla
nauczycieli szkół
niedzielnych oraz
regionalne zjazdy
międzyzborowe. Od
roku 1926 wydawano
miesięcznik
„Christianskij
Sojuz”
(Chrześcijański
Związek), w
nakładzie
1.500-2.000 egz.,
wydawany w języku
rosyjskim, ale
zamieszczano tam
również artykuły w
języku polskim. Od
lipca 1938 r. aż do
wybuchu wojny
wydawane jest
również „Słowo
Pojednania” w języku
polskim. Wydawany
jest także
kwartalnik dla
młodzieży „Młody
Robotnik” oraz
liczne pozycje
książkowe w języku
polskim i rosyjskim.
W okresie
międzywojennym
rozpowszechniono ok.
25.000 egz. Biblii,
ponad 50.000 egz.
Nowego Testamentu i
pojedynczych
Ewangelii oraz
tysiące broszur i
książek
chrześcijańskich.
Budowano wiele
kaplic i domów
modlitwy. Prowadzono
własny dom sierot.
Rozpoczęto budowę
szkoły biblijnej.
Działalność
misyjno-charytatywna
wykraczała poza
obszar państwa
polskiego,
prowadzona była
również w Rumunii,
Bułgarii,
Jugosławii, Łotwie,
Litwie, Estonii,
Finlandii, na
Węgrzech i w Związku
Radzieckim. W
dorocznych zjazdach
uczestniczyli
przedstawiciele
bratnich Kościołów z
zagranicy, a
delegaci ZKCh brali
udział w światowych
kongresach Kościoła
Chrystusowego. W
roku 1936
reprezentacyj-ny
chór misyjny ZKCh
wyjeżdżał z
koncertami m. in. do
USA.
Planowano
rozszerzyć akcję
misyjną na
województwa
centralne i w
związku z tym w roku
1939 przeniesiono
siedzibę ZKCh z
Kobrynia do Brześcia
n/Bugiem. Istniało
wówczas 85 zborów
(45 z nich posiadało
osobowość prawną) i
320 placówek
misyjnych w ośmiu
województwach.
W dniach
18-20 sierpnia 1939
r. w miejscowości
Zimno na Wołyniu
odbył się X Zjazd
ZKCh. Podjęto na nim
szereg ważnych
decyzji, m. in.
zmianę nazwy –
powrót do nazwy
„Kościół
Chrystusowy”,
uchwalono nowy
statut i przyjęto
projekt budowy
Kolegium Biblijnego
w Brześciu n/Bugiem.
Niestety, wojna
uniemożliwiła
realizację
przyjętych
postanowień.
Wybuch II
wojny światowej
utrudnił pracę
Kościoła
Chrystusowego, ale
jej nie przerwał.
Zbory – dotychczas
współpracujące ze
sobą, spotykające
się na dorocznych
zjazdach – znalazły
się w różnych
strefach
okupacyjnych.
Zdecydowana ich
większość (aż 70
zborów będących na
terenie Białorusi,
Ukrainy i Litwy)
wraz z Radą Naczelną
Kościoła
Chrystusowego (w
Brześciu n/Bugiem)
znalazła się w
granicach ZSRR. Tam
też pozostali m. in.
Jan Bukowicz i Jerzy
Sacewicz. Konstanty
Jaroszewicz zdążył w
ostatniej chwili
wyjechać do Białej
Podlaskiej, gdzie
został aresztowany
przez gestapo. Po 52
dniach został
zwolniony i jako
obywatel amerykański
otrzymał zezwolenie
na wyjazd do Włoch,
a stamtąd do USA.
Ograniczona podczas
wojny wolność
zgromadzeń i
używania języka
polskiego
powodowała, że
niektóre zbory
dołączały do wyznań
tolerowanych przez
władze okupacyjne,
inne działały w
konspiracji,
niektóre zawieszały
swą działalność.
W
Polsce Ludowej
II wojna
światowa i będące
jej efektem nowe
granice całkowicie
zmieniły sytuację
Kościoła
Chrystusowego w
Polsce. Ubyły 72
zbory, położone na
terenie województw:
wileńskiego,
nowogródzkiego,
poleskiego,
wołyńskiego i
lwowskiego, które
weszły w skład
Wszechzwiązkowej
Rady Ewangelicznych
Chrześcijan
Baptystów w ZSRR.
Wielu liderów
Kościoła zostało
wywiezionych do
Rzeszy, obozów
koncentracyjnych
bądź łagrów
sowieckich.
Niektórzy zginęli z
rąk okupantów.
Trzeba było
na nowo organizować
pracę Zjednoczenia
Kościołów
Chrystusowych.
Czołowi liderzy
Kościoła
Chrystusowego: Jerzy
Sacewicz, Mikołaj
Korniluk i Bolesław
Winnik osiedlili się
na Mazurach, gdzie –
decyzją wojskowych
władz sowieckch –
zostali w 1944 r.
skierowani do pracy.
W maju 1945 r.
wszyscy trzej wraz z
rodzinami
zamieszkali w
Olsztynie. Podjęli
pracę fizyczną w
grupie operacyjnej
Ministerstwa
Przemysłu i Handlu.
Jednocześnie
organizowali
działalność
Kościoła,
zabezpieczając m.in.
obiekty sakralne.
Już w czerwcu 1945
r. wystąpili z
oficjalnym wnioskiem
o prawo korzystania
z domu modlitwy.
Pastorem nowo
powstałego zboru
został Jerzy
Sacewicz. W lipcu
1946 r. zbór
olsztyński przejął
poniemiecką kaplicę
przy Warmińskiej 23,
która po
przeprowadzeniu
generalnego remontu
stanowi do
dzisiejszego dnia
siedzibę zboru.
Oprócz
działalności
religijnej podjęto
również działalność
charytatywną przy
wydatnej pomocy dra
Konstantego
Jaroszewicza. W
marcu 1946 r.
utworzono w
Olsztynie Komitet
Pomocy „Ewangeliczny
Samarytanin” w celu
niesienia pomocy
materialnej i
dystrybucji darów
dla najuboższych. W
Lidzbarku Warmińskim
urządzano kolonie
dla dzieci i
uruchomiono dom
dziecka, a potem dom
starców.
Naglącą
potrzebą była
legalizacja
Kościoła. Chodziło
głównie o to, by nie
stracić własnych
obiektów kościelnych
i ewentualnie zyskać
nie zajęte jeszcze
opuszczone kaplice
poniemieckie.
Pierwszą próbą było
włączenie się w 1945
r. do nowo
tworzącego się
Polskiego Kościoła
Ewangelicznych
Chrześcijan
Baptystów, w skład
którego weszło pięć
społeczności
ewangeliczno-baptystycznych.
Jednak to
rozwiązanie nie
wytrzymało próby
czasu.
W sierpniu
1946 roku, na
nadzwyczajnym
zjeździe
przedstawicieli
Zjednoczenia
Kościołów
Chrystusowych,
postanowiono
reaktywować
Zjednoczenie
Kościołów
Chrystusowych, jako
odrębny Kościół.
Wybrano też Radę
Naczelną w składzie:
Jerzy Sacewicz –
prezes, Bolesław
Winnik – wiceprezes
i skarbnik, Mikołaj
Korniluk – sekretarz
oraz członkowie:
Nikon Jakoniuk,
Paweł Bajeński,
Szymon Sacała,
Konstanty Sacewicz,
Teodor Lewczuk i
Józef Muranty.
Konstanty
Jaroszewicz,
mieszkający na stałe
w USA, został
honorowym prezesem i
generalnym
przedstawicielem
ZKCh za granicą.
W
listopadzie 1946 r.
Ministerstwo
Administracji
Publicznej wyraziło
zgodę na wznowienie
działalności
Zjednoczenia
Kościołów
Chrystusowych
Wyznania
Ewangelicznego w
Polsce, jako
zrzeszenia
religijnego.
Funkcjonowały
wówczas cztery zbory
w województwie
białostockim
(Siemiatycze, Boćki,
Milejczyce,
Grodzisk), osiem w
mazurskim (Olsztyn,
Lidzbark Warmiński,
Kętrzyn, Mrągowo,
Rumy, Świętajno,
Ruskowo, Pasłęk)
oraz w Gdańsku,
Sosnowcu i Muratynie
(lubelskie).
W roku 1947
Zjednoczenie
Kościołów
Chrystusowych
zakupiło w Warszawie
zniszczony w 80%
budynek przy ul.
Puławskiej 114 i
rozpoczęło jego
odbudowę. W styczniu
1948 r.
przeprowadził się do
Warszawy Jerzy
Sacewicz, a w
miesiąc później
przeniesiono z
Olsztyna do Warszawy
centralę Kościoła.
18 kwietnia 1948 r.
odbyło się uroczyste
otwarcie centrali
Kościoła i kaplicy w
Warszawie. W marcu
1948 r. ukazał się
pierwszy numer
miesięcznika
„Jedność” (nakład 2
000 egz.). Wydano
również „Śpiewnik
Kościoła
Chrystusowego” w
nakładzie 10 000
egz. oraz
przeznaczone dla
chórów „Pieśni
kościelne”.
Nowo
powstające zbory
potrzebowały
odpowiednio
przygotowanych
kaznodziejów.
Organizowano więc
kursy biblijne,
dyrygenckie, dla
nauczycieli szkół
niedzielnych. W roku
1948 powstało
Seminarium
Teologiczne w
Lidzbarku
Warmińskim,
przeniesione w rok
później do Warszawy.
W dalszym ciągu
odbywały się
doroczne zjazdy
Kościoła.
Organizowano również
zloty młodzieży.
Rok 1950 to
czarna karta w
historii Kościoła.
19-20 września tego
roku wszyscy
członkowie władz
naczelnych Kościoła
i większość
aktywnych działaczy
zostali aresztowani
pod zarzutem zdrady
stanu. Kaplice,
kancelarie zborowe a
nawet prywatne
pokoje zostały
opieczętowane.
Niektórzy zostali
wypuszczeni po kilku
miesiącach, inni –
m.in. Jerzy
Sacewicz, Mikołaj
Korniluk, Bolesław
Winnik – dopiero w
roku 1953. Została
wstrzymana
działalność
wydawnicza i
znacznie ograniczona
wolność zgromadzeń.
Pieczęcie z kaplicy
w Warszawie zdjęto
dopiero w końcu 1952
r., a z kancelarii
zborowej 4 lutego
1953. W międzyczasie
przeznaczony na
docelową kaplicę i
kancelarię parter i
I piętro Puławskiej
114 uznano za
nienaprawione i
przydzielono je
Przedsiębiorstwu
„Radiofonizacja
Kraju”.
W roku 1951
Paweł Bajeński, po
zwolnieniu z
więzienia i
kilkumiesięcznym
pobycie w szpitalu,
podjął starania o
udostępnienie
opieczętowanych
kaplic. Zwołał
również ogólnopolską
konferencję
braterską w
Inowrocławiu, gdzie
wybrano nowy zarząd
Kościoła: prezes –
Paweł Bajeński,
sekretarz –
Konstanty Sacewicz,
skarbnik – Nikon
Jakoniuk. Jerzy
Sacewicz i Mikołaj
Korniluk nadal byli
w więzieniu.
Działalność Kościoła
ograniczała się w
zasadzie do
nabożeństw w
odpieczętowanych
kaplicach i
mieszkaniach
prywatnych. Władze
prowadziły politykę
komasowania
pokrewnych wyznań,
m.in. ograniczając
otwieranie
opieczętowanych
kaplic i
przydzielając im
jedną kaplicę do
wspólnego
użytkowania. ZKCh
posiadało wówczas 24
zbory, 53 placówki,
12 kaplic, 6 sal
modlitewnych i około
3000 wiernych.
W dniach
1-2 listopada 1952
r. w Warszawie przy
ul. Puławskiej 114
odbył się XV
Ogólnopolski Zjazd
ZKCh. Osłabiony
Kościół, poszukując
sposobów skutecznego
działania, na nowo
podjął kwestię
organizacyjnej
współpracy z
bratnimi Kościołami
ewangelicznymi:
Zjednoczonym
Kościołem
Ewangelicznym i
Kościołem
Chrześcijan Wiary
Ewangelicznej.
Konferencje
porozumiewawcze w
tej sprawie odbyły
się w Warszawie 30
listopada 1952 r. i
8 marca 1953 r. (w
drugiej uczestniczył
już Jerzy Sacewicz,
który kilka dni
wcześniej opuścił
więzienie). Formalną
decyzję o
rozwiązaniu
Zjednoczenia
Kościołów
Chrystusowych i
przyłączeniu się do
ZKE – mimo wielu
głosów przeciw –
podjął Nadzwyczajny
Zjazd ZKCh, który
odbył się w
Siemiatyczach 10
maja 1953 roku.
Zdecydowanie
sprzeciwiał się temu
Jerzy Sacewicz.
Mikołaj Korniluk i
Bolesław Winnik
nadal przebywali w
więzieniu.
4 czerwca
1953 r. odbył się I
Synod poszerzonego
ZKE. Do Prezydium
Rady ZKE jako
wiceprezes wszedł
Paweł Bajeński.
Funkcję tę sprawował
przez trzy kolejne
kadencje. Kolejnym
wiceprezesem ZKE z
ugrupowania Kościoła
Chrystusowego został
w 1962 r. Konstanty
Sacewicz, którego w
1974 roku wybrano
prezesem ZKE (był
nim przez dwie
kadencje, do roku
1981). Rada ZKE
składała się z 30
członków, po 6
delegatów z każdego
ugrupowania, tj.
Chrześcijan Wiary
Ewangelicznej,
Ewangelicznych
Chrześcijan,
Stanowczych
Chrześcijan, Wolnych
Chrześcijan i
Kościoła
Chrystusowego (tym
mianem potocznie
określano
Zjednoczenie
Kościołów
Chrystusowych).
Zjednoczony
Kościół Ewangeliczny
istniał do roku
1987. Sytuacja
polityczna kraju
zmieniła się i nie
było już potrzeby
dalszego
funkcjonowania pod
jednym szyldem
niezależnych od
siebie Kościołów.
Ostateczną decyzję o
reorganizacji ZKE
poprzez
usamodzielnienie
jego składowych
konfesji podjął XII
Synod ZKE w dniu 22
maja 1987 r.
Kadencję Rady
Kościoła i jej
Prezydium
przedłużono do dnia
legalizacji
powstałych w wyniku
reorganizacji
Kościołów.
1 lutego
1988 Urząd do Spraw
Wyznań wydał decyzję
o wykreśleniu
Zjednoczonego
Kościoła
Ewangelicznego z
Rejestru
stowarzyszeń i
związków
religijnych, w
którym był wpisany
pod poz. 2. Z tą
samą datą do tegoż
Rejestru wpisano
Kościół Chrześcijan
Wiary Ewangelicznej,
Kościół
Ewangelicznych
Chrześcijan, Kościół
Zborów Chrystusowych
i Kościół
Zielonoświątkowy.
Kościół Wolnych
Chrześcijan wystąpił
z ZKE już w roku
1980 i był
zarejestrowany 14
maja 1981 roku.
Wieloletnia
działalność w ramach
ZKE doprowadziła do
wielu zmian, również
w stylu pobożności.
Po 34 latach trudno
było jednoznacznie
określić konfesyjną
przynależność
zborów. Po
rozwiązaniu ZKE w
naszej społeczności
kościelnej znalazło
się 20 zborów i
kilkanaście
placówek.
W III
Rzeczypospolitej
Ugrupowanie
Kościoła
Chrystusowego nie
powróciło do
poprzedniej nazwy.
Nie mogło też
przyjąć nazwy
Kościół Chrystusowy,
gdyż w kwietniu 1982
został
zarejestrowany
Kościół Chrystusowy
w Polsce z siedzibą
w Sopocie (grupa nie
związana ze
Zjednoczeniem
Kościołów
Chrystusowych,
działająca
„nielegalnie” od
„rozłamu” w ZKE w
1956 r.).
1 lutego
1988 r. zostało
zarejestrowane jako
Kościół Zborów
Chrystusowych.
Zarząd i kierowanie
bieżącymi sprawami
Kościoła powierzono
Naczelnej Radzie
Kościoła, wybieranej
przez Konferencję
Synodalną na okres 4
lat. W momencie
rejestracji
stanowili ją: Henryk
Sacewicz –
przewodniczący, H.
Ryszard Tomaszewski
– sekretarz, Paweł
Wróbel – skarbnik,
W. Andrzej Bajeński
i Piotr Karel –
członkowie oraz
Konstanty Jakoniuk,
Sergiusz Kobus i
Aleksander Żegunia –
zastępcy członków. W
listopadzie 1992 r.
Konferencja
Synodalna podjęła
decyzję o zmianie
struktur
organizacyjnych. W
miejsce Naczelnej
Rady powołano
trzyosobowy
Sekretariat Kościoła
w składzie: Henryk
Sacewicz – naczelny
prezbiter (później
pod zmienionym
nazwiskiem
Rother-Sacewicz),
Bronisław Hury –
sekretarz, Paweł
Wróbel – skarbnik (w
tym składzie do roku
2000).
Kościół
Zborów
Chrystusowych,
zabiegając o dobre
relacje i współpracę
z bratnimi
Kościołami, już na
Synodzie zamykającym
działalność ZKE
sygnalizował
potrzebę powołania
Aliansu
Ewangelicznego,
który wychodziłby
poza ramy ZKE. Gdy w
końcu lat 90. ta
idea zaczęła się
urzeczywistniać,
grupie roboczej,
przygotowującej
stosowne dokumenty,
przewodniczył Henryk
Rother-Sacewicz. On
też został pierwszym
przewodniczącym Rady
Krajowej Aliansu
Ewangelicznego w RP,
zarejestrowanego 21
stycznia 2000 roku,
zrzeszającego
Kościoły
ewangelikalne i
ewangelikalne
organizacje
parakościelne w
Polsce. W roku 2004
po raz pierwszy
obsadzona została
funkcja sekretarza
generalnego AE –
został nim Władysław
Dwulat.
W
październiku 2000 r.
prezbiterem
naczelnym Kościoła
został W. Andrzej
Bajeński, a do
Sekretariatu
Kościoła powołano
ponadto Władysława
Dwulata i Henryka
Rother-Sacewicza.
Nastąpiły kolejne
zmiany
organizacyjne, co
prowadziło do zmiany
statutu.
W lipcu
2004 r. VI Synod
Kościoła Zborów
Chrystusowych podjął
uchwały o zmianie
nazwy na Wspólnotę
Kościołów
Chrystusowych
(obowiązującą z
dniem 1 listopada
2004) i przyjęciu
nowego Statut
Kościoła, a
wynikające z nowego
Statutu zmiany
zostają wpisane do
Rejestru Kościołów i
innych związków
wyznaniowych decyzją
Ministra Spraw
Wewnętrznych i
Administracji z dnia
24 września 2004
roku.
Kierowniczym
organem
wykonawczym Kościoła
jest Rada Krajowa,
której przewodniczy
prezbiter naczelny.
Aktualny skład Rady
Krajowej jest
następujący: W.
Andrzej Bajeński –
przewodniczący,
Kazimierz Barczuk,
Marek Charis,
Władysław Dwulat,
Piotr Karel,
Jarosław Ściwiarski,
Paweł Wróbel i
Krzysztof Zaręba.
Wspólnota Kościołów
Chrystusowych to
aktualnie około
5.000 wiernych, 32
zbory i 12 stacji
misyjnych oraz 6
agend.
Agendy
Kościoła
Dom
Spokojnej Starości
„Betania” (wcześniej
zwany Domem Starców)
to najstarsza
agenda, powstała w
roku 1958,
równocześnie ze
zborem przy ul. I
Dywizji 5 w
Ostródzie, założonym
przez pastora
Kazimierza
Chojnackiego. Ta
charytatywna służba
była możliwa dzięki
materialnemu
wsparciu zborów,
ofiarodawców
indywidualnych i
pomocy zagranicznej
– głównie Polskiej
Chrześcijańskiej
Misji, założonej
przez br. Pawła
Bajko. Od roku 1974
dyrektorem „Betanii”
był Paweł Wróbel.
Podobnie jak jego
poprzednik –
Kazimierz Chojnacki
– pełnił
jednocześnie funkcję
pastora zboru. W
roku 1985 w
„Betanii” wybuchł
pożar i budynek nie
nadawał się do
użytku.
Pensjonariusze
znaleźli schronienie
w baptystycznym Domu
Opieki w
Białymstoku.
Staraniem
ugrupowania Kościoła
Chrystusowego
przeprowadzono
remont generalny, co
znacznie podwyższyło
standard obiektu. W
roku 1989 „Betania”
wznowiła swą
działalność. Dom
Spokojnej Starości
„Betania”
funkcjonował do
końca 2009 roku.
Schronienie i pomoc
znalazło w nim około
150 pensjonariuszy,
najczęściej będących
w trudnej sytuacji
życiowej, czasem bez
środków do życia i
schorowanych.
Ośrodek
Katechetyczno-Misyjny
„Ostróda Camp” (www.ostrodacamp.chs.pl).
W
maju 1971 roku
ugrupowanie Kościoła
Chrystusowego
zakupiło
gospodarstwo rolne w
małej wsi Ostrów pod
Ostródą, z
przeznaczeniem na
stałą bazę dla
obozów dziecięcych i
młodzieżowych.
Piękne położenie –
tuż nad jeziorem –
ale warunki bardzo
skromne: stodoła
jako sypialnia i
jadalnia,
prowizoryczna
kuchnia w byłym
chlewiku, studnia i
parniki z gorącą
wodą, wypchane słomą
sienniki. Każdy rok
przynosił kolejne
zmiany. Zamiast
sienników dmuchane
materace i piętrowe
prycze po obu
stronach klepiska.
Coraz więcej obozów
i coraz wyższy
standard. Wybudowano
budynek
socjalno-mieszkalny
(stołówka, kuchnia,
sanitariaty, 16
pokoi, sala
wykładowa). Namioty
ustąpiły miejsca
domkom campingowym.
Stodołę przebudowano
na kaplicę. Powstały
pełnowymiarowe
boiska do
koszykówki,
siatkówki, tenisa,
amfiteatr, parkingi
dla samochodów.
Zdążyły urosnąć
drzewa. Domki
campingowe
wyposażane są w
łazienki.
Ostróda-Camp to dziś
baza
konferencyjno-obozowa
dla 150 osób.
Przewinęło się przez
nią ponad 15.000
osób. W latach
1989-2003 dyrektorem
tej agendy był
Kazimierz Barczuk, a
następnie Zbigniew
Chojnacki. W roku
2011 obowiązki
dyrektora ma przejąć
Andrzej Korytkowski.
Chrześcijański
Instytut Biblijny
w Warszawie (www.chib.pl)
istnieje
od 1984 roku, pod
kierownictwem
Michała
Weremiejewicza,
prowadząc
działalność
edukacyjną i
wydawniczą. Ponad
3500 osób
skorzystało z
różnorodnego
szkolenia. Wydane
zostały 83 tytuły
(podręczniki i inna
literatura
chrześcijańska) o
łącznym nakładzie
ponad 250.000
egzemplarzy.
Na początku
było to
Korespondencyjne
Seminarium Biblijne.
Pierwszy dwuletni kurs
ukończyło 37
studentów, a dyplomy
wręczono im w
Ostródzie, podczas
obchodów 65-lecia
Kościoła
Chrystusowego. W roku
1992 nastąpiła zmiana
nazwy na
Chrześcijański
Instytut Biblijny,
bardziej adekwatną dla
poszerzonej
działalności. Obecnie
w Instytucie studiuje
prawie 300 studentów.
Każdego roku
wydawanych jest kilka
nowych książek.
Instytut
współpracuje
z innymi ośrodkami
szkoleniowymi w
kraju i za granicą.
Między
innymi z TCM
Institute for
Biblical Studies w
Austrii, Institute
for Christian
Resources w USA,
Springdale College w
Anglii, Johnson
Bible College w USA,
Emmanuel School of
Religion w USA,
Literature And
Teaching Ministries
w USA, Institut für
natürliche
Gemeindeentwicklung
w Niemczech.
Misja „Świat
Dziecka” pod
kierownictwem Alicji
Lewczuk działała przez
20 lat, do końca 2006
roku. Powstała przy
współpracy Child and
World Foundation.
Prowadziła szeroko
rozumianą pracę wśród
dzieci. Organizowała
szkolenia i
konferencje dla
nauczycieli szkółek
niedzielnych –
uczestniczyło w nich
ponad 2.000 osób.
Opracowywała materiały
katechetyczne i pomoce
wizualne, tłumaczyła
pieśni. Przeprowadzała
Wakacyjne Kluby
Biblijne – w sumie
było ich ponad 60. Nie
tylko w Polsce,
również na Białorusi,
Litwie, Ukrainie, w
Rosji i Rumunii. I nie
tylko w środowisku
ewangelicznym.
Wydawnictwo „Słowo i
Życie”
(www.slowoizycie.pl) powstało w
roku 1988. Dzięki
zabiegom H. Ryszarda
Tomaszewskiego,
ówczesnego sekretarza
Naczelnej Rady
Kościoła, 29
października 1988 roku
uzyskano pozwolenie na
wydawanie miesięcznika
„Słowo i Życie”, jako
organu prasowego
Kościoła. Pierwszy
numer tego czasopisma
ukazał się w styczniu
1989 roku. Od roku
1990 był to
dwumiesięcznik, a od
1995 kwartalnik.
Wydawnictwo wydało
również kilka tytułów
książkowych. Od roku
2001 formalnie jako
agenda kościelna. Jej
dyrektorem jest
Bronisław Hury. „Słowo
i Życie”, ukazuje się
aktualnie w nakładzie
800 egz.
Zagraniczna Służba
Misyjno-Charytatywna rozpoczęła
swoją działalność w
roku 1995. Na początku
była to „Misja
Wschód”. Jej celem
była pomoc duchowa i
materialna dla
współwyznawców za
wschodnią granicą
Polski, zwłaszcza na
Litwie (znaczący
udział w budowie domu
modlitwy w
Sołecznikach).
Inicjatorem i
dyrektorem tej agendy
był Sławomir
Rynkowski. Agenda
zakończyła swą
działalność w 2001 r.
Centrum
Edukacji „Graceland”
(www.gracelandcentrum.com)
– szkoła języka
angielskiego,
zapoczątkowana w styczniu
1999 r. przez Colette
Ladan i Jay Bowyer we
współpracy ze
Społecznością
Chrześcijańską w
Ciechanowie. Celem było
wsparcie działalności
ewangelizacyjnej zboru.
Nauczanie jest
ogólnodostępne i oparte
jest na Biblii. Od
kwietnia 2001 formalnie
jako agenda Kościoła,
której dyrektorem był
Janusz Rogalski. Aktualnie
Centrum Edukacji
„Graceland” działa w
Krakowie, a p.o.
dyrektorem tej agendy jest
Tomasz Rawicz-Mikułowski.
Misja
„Poślij Mnie” (www.poslijmnie.pl),
pod
kierownictwem
Kazimierza Barczuka,
jako formalna agenda
WKCh działa od roku
2003 (przedtem, od
roku 1988 jako
Fundacja Chewra).
Jest kontynuacją
działalności
rozpoczętej w końcu
lat 80. wśród osób
pochodzenia żydowskiego.
Jednym z jej
głównych celów jest
pomoc humanitarna
dla osób w trudnej
sytuacji
materialnej,
zwłaszcza byłych
więźniów obozów
koncentracyjnych,
głównie w byłych
republikach
radzieckich.
Misja Charytatywna
„Dobro Czynić”
(www.dobroczynic.pl), powołana
w 2005 roku,
posiadająca status
organizacji pożytku
publicznego (KRS
0000253759). Wspiera
i inicjuje działania
charytatywne,
wykorzystując
możliwości, jakie
daje 1 procent
przekazywanego
podatku. Dyrektorem
tej agendy jest
Marek Sobotka.■
PS.
Z dniem 1
października 2011
roku Wspólnota
Kościołów
Chrystusowych
zmieniła
nazwę na Kościół
Chrystusowy w
Rzeczypospolitej
Polskiej.
Bibliografia:
1.
Paweł
Bajko, Z
dziejów Kościoła
Chrystusowego w
Polsce,
Polish Christian
Ministries 2001.
2.
Edward Czajko, Chrześcijanie
ewangeliczni
w Polsce
(broszura), Warszawa
1967.
3.
Konstanty Jakoniuk,
Tomasz
i
Aleksander
Campbellowie, w:
Kalendarz
„Chrześcijanina”
1977, Prezydium Rady
ZKE, Warszawa 1976.
4.
Karol Karski, Protestanckie
wspólnoty
wolnokościelne, w:
Studia
i
dokumenty
ekumeniczne nr
1(35)/1995, s.
37-53.
5. Władysław Kołodziej,
Kościół
Chrystusowy w
Polsce
(maszynopis), Brześć
Litewski 1939.
6. Kościół
Zborów
Chrystusowych w
Polsce,
Konferencja –
Jubileusz 75-lecia,
28-31 sierpnia 1996,
(broszura).
7.
Alicja Lewczuk, Kościół
Chrystusowy w
Polsce, w:
Kalendarz
„Chrześcijanina”
1977, Prezydium Rady
ZKE, Warszawa 1976,
s. 121-126.
8.
Jan Mironczuk, Polityka
państwa
wobec
Zjednoczonego Kościoła
Ewangelicznego w
Polsce
(1947-1989),
Wydawnictwo Naukowe
Semper, Warszawa
2006.
9.
Noemi Modnicka, Polskie
społeczności
ewangelikalne jako
„Kościoły
wyboru” w
„społeczeństwie
losu” (w):
Ewangelikalny
protestantyzm
w Polsce u progu
XXI stulecia,
red. Tadeusz J.
Zieliński,
Warszawa-Katowice
2004.
10.
James B. North, Historia
Kościoła,
Chrześcijański
Instytut Biblijny,
Warszawa 2000.
11.
William Robinson, Gdzie
stoimy.
Powstanie rozwój i
przesłanie
religijnego
Ruchu Kościołów
Chrystusowych,
Chrześcijański
Instytut Biblijny,
Warszawa 1996.
12.
Jerzy Sacewicz, Kościół
Chrystusowy w
Polsce, rękopis.
13.
Don Smith, Czas
żniwa.
Kościoły
w nowym milenium,
Chrześcijański
Instytut Biblijny,
Warszawa 2001.
14.
H. Ryszard
Tomaszewski, Kościół
Chrystusowy w
Polsce,
„Chrześcijanin”
nr
7-8/1977.
15.
H. Ryszard
Tomaszewski, Kościół
Chrystusowy w
Polsce w latach
1921-1953,
Warszawa 1992.
16.
H. Ryszard
Tomaszewski, Zjednoczony
Kościół
Ewangeliczny
1947-1987,
Warszawa 2009.
17.
http://www.worldconvention.org.
18.
http://www.slowoizycie.pl.