numer 4/2004



Od redakcji

Wydarzenia na Ukrainie pokaza造, jak oczywiste bywa fa連zowanie fakt闚. Wszyscy wiedzieli, 瞠 wybory sfa連zowano. Wiedzieli to ci, co je sfa連zowali, i ci, co si temu przeciwstawiali. Pierwsi twierdzili, 瞠 skoro fa連zerstwo oficjalnie nie mog這 mie miejsca, wi璚 go nie by這. Drudzy, 瞠 wa積e jest to, co si sta這, a nie to, jak by powinno. Ka盥y z zewn徠rz, kto chcia si wypowiedzie, nie m鏬 nie ingerowa w wewn皻rzne sprawy tego kraju. W tym konflikcie nie by這 miejsca na neutralno嗆. I cho broni opozycji by豉 jedynie prawda, to jednak okaza豉 si wystarczaj帷a. Prawda bowiem to co, co jest, a jej zaprzeczanie stawia na z g鏎y straconej pozycji. Prawda zawsze zwyci篹a, cho bywa, 瞠 na kr鏒ko triumfuje fa連z.

安i皻uj帷 Bo瞠 Narodzenie stajemy przed podobnym problemem. Bo co w istocie 鈍i皻ujemy? Przyj軼ie na Ziemi Jezusa Chrystusa - Boga w ciele. A ten fakt bywa atakowany na wiele sposob闚: Cz這wiek nie mo瞠 by Bogiem, bo B鏬 jest duchem. Je郵i Jezus jest Bogiem, to jest jednym z wielu tzw. b鏀tw. Je郵i by wyj徠kowy, ale tylko jako cz這wiek - prorok i nauczyciel. Jego nauczanie i standardy moralne s niedo軼ig貫, ale jako cz這wiek Bogiem by nie m鏬. K這pot w tym, 瞠 Jezus twierdzi, 瞠 jest Bogiem. Wi璚 jak to mo磧iwe, 瞠 moralnie nieskazitelny i wielki nauczyciel, u kt鏎ego nie spos鏏 doszuka si b喚du ani braku konsekwencji, m鏬 twierdzi co tak g逝piego lub rozmy郵nie fa連zywego?

Jest jeszcze jeden argument, rzadziej ju dzi podnoszony: zaprzeczanie istnieniu Jezusa jako postaci historycznej. Je郵i 鈍iadectwa Jego uczni闚 uznaje si za niewystarczaj帷e, to w ten spos鏏 mo積a by zakwestionowa ka盥 posta historyczn. To nie brak dowodu, lecz uznanie jego wiarygodno軼i przes康za, czy przyjmujemy, czy odrzucamy posta historyczn.

安i皻a Bo瞠go Narodzenia wci捫 wymagaj od nas albo uznania Jezusa jako Syna Bo瞠go i wszelkich konsekwencji Jego przyj軼ia, albo wybrania kt鏎ej z opcji fa連zuj帷ych t rzeczywisto嗆. Maria i J霩ef, pasterze i m璠rcy, Symeon i Anna stan瘭i po stronie prawdy i przez to po stronie Jezusa. Dla nich nie mia這 znaczenia, czy to mog這 si wydarzy, czy nie mog這. Byli 鈍iadkami tego, co si sta這, i to im wystarczy這. A my - podobnie jak w przypadku wydarze na Ukrainie - musimy zdecydowa, komu b璠ziemy wierzy. Czy damy wiar wywodom, 瞠 niemo磧iw jest rzecz, by co mog這 mie miejsce, czy przyjmiemy do wiadomo軼i relacje 鈍iadk闚. Ukraina nie musi nas dotyczy, ale zaj璚ia stanowiska wobec Jezusa nie da si unikn望 – tu nie da si by neutralnym.

Artyku造 „Najwspanialszy prezent”, „Bo瞠 Narodzenie wci捫 trwa” i „安i皻a w moim domu” przypominaj istot 鈍iat Bo瞠go Narodzenia. Jezus Chrystus przyszed na 鈍iat, by nas wyzwoli spod panowania grzechu i nada sens 篡ciu cz這wieka. W 鈍iecie pe軟ym fa連zu i zak豉mania B鏬 pozostaje wierny i sprawiedliwy. “Ukryta strona medalu” zach璚a do g喚bokiej autorefleksji nad swoim wn皻rzem. Si璕amy do klasyki prezentuj帷 tekst C.S. Lewisa „Moralno嗆 seksualna”, poruszaj帷y kwesti czysto軼i – „najbardziej niepopularnej z chrze軼ija雟kich cn鏒”. Jest to fragment ksi捫ki “Chrze軼ija雟two po prostu” (tyt. oryg. Mere Christianity), adresowanej do „tych, kt鏎zy chcieliby wierzy, ale intelekt im nie pozwala”. Rekomendujemy te nowo嗆 na polskim rynku, 鈍iatowy bestseller „砰cie 鈍iadome celu”, wskazuj帷y odpowied na zamieszczone w podtytule pytanie: „Po co ja tutaj tak naprawd jestem”.

Wiara i zaufanie Bogu nie eliminuje z naszego 篡cia problem闚, a czasem nawet ich przysparza. Ale daje pewno嗆, 瞠 nie musimy boryka si z nimi sami, 瞠 maj one sens i cel, a B鏬 widzi ca造 obraz. Przypominaj o tym artyku造: „W przebraniu” oraz “Gdy b鏊 staje si wi瞛ieniem”.

Ponadto sporo relacji z wydarze ko軼ielnych i mi璠zyko軼ielnych. Mamy nadziej, 瞠 to nie tylko udokumentowanie tych wydarze, ale i ciekawa lektura.

砰czymy radosnych 安i徠, z Jezusem narodzonym przed wiekami w Betlejem, a dzi Panem Pan闚, zmartwychwsta造m Zbawicielem, kt鏎y raz jeszcze przyjdzie na t Ziemi – po sw鎩 Ko軼i馧.

Nina i Bronis豉w Hury

Copyright © S這wo i 砰cie 2004
S這wo i  砰cie - strona g堯wna